GABINET PSYCHOTERAPII PSYCHOANALITYCZNEJ

Alina Szabłowska
psycholog, psychoterapeutka

Zaburzenia lękowe

Głównym objawem zespołu lęku napadowego jest pojawienie się ataków paniki, które charakteryzuje występowanie przynajmniej 4 objawów spośród wymienionych:

- strach przed śmiercią,
- brak tchu,
- gwałtowne bicie serca,
- zawroty głowy,
- drżenie,
- ściskanie w gardle,
- mdłości,
- poczucie nierealności,
- ból w klatce piersiowej,
- mrowienie, drętwienie,
- uczucie zimna lub gorąca,

Aby mówić o lęku napadowym, ataki muszą się powtarzać. Osoba, która ich doświadcza, wie, że lęk pojawia się bez ostrzeżenia, znienacka. Jeśli występuje lęk napadowy z klaustro-agorafobią - można przewidywać w jakich sytuacjach pojawi się atak lęku, np. w autobusie, centrum handlowym, w korku na drodze, w kinie, w samolocie, w tłumie. Osoby przeżywające lęk napadowy interpretują pewne doznania cielesne w sposób katastroficzny. Postrzegają te objawy jako bardziej niebezpieczne niż są w rzeczywistości. Gdy już rozwinie się błędna interpretacja doznań fizycznych, pojawiają się dwa kolejne czynniki, które podtrzymują zaburzenie. Osoby te bojąc się pewnych objawów, stają się nadmiernie czujne i wielokrotnie badają swoje ciało. To pozwala im zauważyć takie symptomy, na które większość osób zupełnie nie zwraca uwagi. Pacjenci wypracowują u siebie rożne zachowania zabezpieczające, np. unikanie sytuacji prowokujących lęk i w konsekwencji nie są w stanie doświadczyć, że ich objawy nie są tak zagrażające jak myślą.

Gabinet Psychoterapii:
ul. Mariacka 46/47/3